neděle 26. února 2012

Milující mateřská (boží) náruč

Nic není samo o sobě dobré, nebo špatné. Každý, kdo je na duchovní cestě, na tuto větu jistojistě narazil a mnohokrát se určitě i přesvědčil, jak hluboká je to pravda. Obzvlášť, když se na události svého života díváme s odstupem, máme větší šanci dodatečně ocenit i smysl věcí, které jsme svého času hodnotili negativně.

Dnes ráno jsem měla možnost procítit právě jedno z těchto  vzácných "aha", které mě naplnilo hlubokou vděčností. Zhruba před rokem jsem docela radikálně přehodnotila svou duchovní cestu a rozhodla jsem se za sebou zanechat všechna zasvěcení, rituály... i všechny lidi, kteří touto cestou šli. Cítila jsem totiž, že mě to všechno odděluje od světa, od ostatních lidí, od skutečného života a od lásky. A taky jsem cítila, že všechny ty ochrany a snahy prorazit pomocí duchovních technik cestu ke světlu, mě paradoxně jen utvrzují v mém vědomí, že všude kolem je nebezpečí, proti kterému je třeba vlastní světlo chránit, a že své štěstí si musím zasloužit a odpracovat. A protože to, čemu dáváme svou energii, sílí, uvědomovala jsem si, že čím se snažím být čistější, světlejší, odvážnější, tím větší temnotu kolem sebe vlastně vytvářím, protože svou vírou v nutnost ochrany a boje ji vlastně posiluji. A taky mi docházelo, že tím vlastně posiluji své ego, které má potřebu být silné, neohrožené, dokonalé, lepší než ostatní a má potřebu se chránit před životem.

Udělala jsem tedy radikální řez a rozhodla jsem se jít dál sama, řídit se pouze svým srdcem a žít zcela obyčejným životem. A protože jsem si nebyla jistá řadou duchovních nástrojů, pro jistotu jsem přestala používat v podstatě vše kromě modlitby. Dlouho jsem také vyhýbala všem terapeutům a duchovním učitelům. A jak už to bývá, pomalu mi začali přicházet do života lidé, kteří mě utvrzovali v tom, že jsem se rozhodla správně. Žádné reiki, žádná shamballa, žádné ochrany, žádná přání a vynucování vlastní vůle... Pokud chceme do jednoty, musíme přijmout vše to, co je, a nevymezovat se vůči tomu. Někde hluboko jsem cítila, že to je správně. 

Dále jsem tedy chodila mrazem bez zimníku a doufala jsem, že mě láska zahřeje. Věřila jsem, že už jsem toho v životě zvládla tolik a že jsem se již vypořádala se svými zraněními a stinnými stránkami, že si to můžu dovolit.  Věřila jsem, že je moje víra a láska natolik silná, že mě ponese přes všechna nebezpečí a překážky. Věřila jsem, že se o mě bůh postará, věřila jsem v to, že když moje motivy budou čisté a láskyplné, budou láskyplné a funkční i mé vztahy s druhými. Netušila jsem, že jsem se zároveň vzdala i vší ochrany a pomoci, kterou mi může život na zemi nabídnout, a že jsem podvědomě spustila jakýsi program "já to zvládnu sama, bez pomoci a navzdory všemu", který moje podvědomí začalo samozřejmě okamžitě realizovat.

A tak přišly situace, které mi ukázaly všechny moje strachy a bloky. Žila jsem v iluzi, že už jsem přece všechno zvládla - a najednou jsem byla na kolenou a cítila jsem, že se vrátily všechny strachy a úzkosti, které jsem kdy v životě měla. Cítila jsem se osamělá, bezmocná, nechaná na holičkách. Prožívala jsem najednou i všechny strachy svých rodičů a prarodičů a spolu s bolestí přicházelo i hluboké pochopení a soucit na místo, kde zůstával až dosud navzdory všem snahám odsudek a nepochopení. Byla jsem zcela zaskočena a ochromena tou silou a stahovalo mě to hlouběji a hlouběji.
Snažila jsem se něčeho zachytit, ale najednou nic, na čem bych mohla začít stavět, nefungovalo tak, jako dřív. Modlila jsem se jako nikdy. Přicházely krátké chvíle úlevy a smíření, ale vše pomohlo jen na chvíli, abych se nadechla, a po nějaké době začal tlak opět sílit a nebylo kam uniknout. Snažila jsem se rozklíčovat, co se děje a proč se to děje. Přicházela řada odpovědí, která leccos osvětlila, ale byla to jenom dílčí řešení. 

Měla jsem pocit, jako bych dělala nějakou závěrečnou zkoušku. Jako bych najednou měla prokázat a použít všechno to, co jsem se v předchozích letech hezky pomalu, jedno po druhém, naučila.
Prožívala jsem naplno hloubku své nejistoty, strachu ze života, pocitů nepatřičnosti a docházelo mi, jak hluboce a přitom nenápadně byl můj dosavadní život spoután strachem, jak prosakoval do všech oblastí mého života a bral na sebe podobu různých situací a tváří lidí. Zároveň jsem byla zoufalá z toho, že se navzdory všemu nedokážu z těchto svých pocitů vymanit.

V té době se mi dostala do rukou kniha Koncept kontinua, ve které autorka popisuje rozdíl mezi naším životem a životem indiánů, jejich výchovou dětí a přístupem k různým životním situacím. Už dlouho jsem věděla, jak zásadně ovlivňuje způsob, jakým jsme se narodili, a prvpočáteční vztah s matkou náš postoj životu a jak formuje naše vztahy, ale až díky této knize jsem získala zcela konkrétní a detailní představu o tom, jak se cítí dítě nošené několik měsíců na matčině těle a jak frustrované, zoufalé a ochuzené je běžné miminko v naší kultuře.

Plakala jsem nad sebou, nad námi všemi, nad neprožitým pocitem přijetí, sounáležitosti, bezpečí a důvěry v tom, že vše na světě je "správně". Plakala jsem nad všemi matkami bez vlastního života a vyčerpanými péčí o své děti, nad všemi dětmi, které nikdy nepocítili ze strany rodičů důvěru ve svou "správnost", schopnost poradit si se životem a být platným členem společenství. Plakala jsem na tím, jak složitě se musíme prodírat životem, abychom to ztracené alespoň částečně získali zpět., jak hledáme spásu v různých iluzích a náhražkách, o kterých doufáme, že nám zajistí pocit jistoty, přijetí, lásky a vlastní hodnoty. Plakala jsem na tím, jak pro nás těžké navzdory všemu vědění, pokroku a vymoženostem pochopit,  že to všechno tu úplně samozřejmě je. Že svět je prostě zařízen tak, abychom si se životem poradili,  abychom byli šťastní a že všechno je správně a ve správný čas. Že nemusíme bojovat o své místo na slunci, dokazovat svou hodnotu, snažit se o lásku a rvát se o to, co potřebujeme, s druhými. Plakala jsem na tím, jak je pro nás těžké rozlišit všechny tyto iluze, i když se snažíme.

Jsme děti v dospělém těle, hledáme milující mateřskou náruč, která by nás bezvýhrad přijala, kdykoli potřebujeme, vždy dostupné bezpečné místo, kam se můžeme vracet z dobrodružných výprav.  Bezpodmínečnou a bezvýhradnou lásku a důvěru v to, že i když děláme chyby, jsme "dobří" a "v pořádku".

Dnes jsem po dlouhé době otevřela sešitek, do kterého jsem si před časem zapisovala afirmace na posílení a ochranu mého enegetického pole. Uvědomila jsem si, že je najednou vnímám zcela jinak než tehdy. Když jsem z hloubi svého srdce začala žádat o boží ochranu a vytvoření pevného, neproniknutého a láskou naplněného obalu kolem mého energetického pole, najednou jsem cítila, že jsem jako miminko v děloze nebo teplém vaku na těle matky. To je ono, pochopila jsem. Je to nástroj, lék,  pro nás dospělé děti, který můžeme používat ve chvílích slabosti, když potřebujeme znovu načerpat síly, cítit se milovaní, vyživovaní a chránění, abychom pak občersveni a posíleni mohli opět vyjít ven s otevřeným sdrcem plným lásky a důvěry. Má své opodstatnění stejně jako měkká postel a péče blízkých v době nemoci. Ne jako zbraň, jako způsob jak se oddělit se od druhých lidí a ochránit se před životem a bolestí (a tedy povýšit se nad druhé lidi a zákony života), ale jako způsob, jak se životem a boží vůlí opět splynout. Hranice mezi obojím je tenká a je dána mírou pokory.

A tak mi opět jednou došlo, jak je jakékoliv hodnocení a odsuzování něčeho zavádějící. Pro každého je v každé situaci ve zcela individuální míře dobré něco jiného. A já už teď vím, jak budu léčit svůj strach a nebudu se za to rozhodně stydět. Dle potřeby si naordinuji kompenzační miminkovské obobí :-) Dopřeju si nejen boží náruč, ale do sytosti i náruč svých blízkých. Nebudu chtít vše zvládat sama a navzdory všemu, protože jsem více než kdy jindy pochopila, že bůh posílá svou pomoc a vyživující podporu skrze zcela pozemské věci a druhé lidi, i když jsou třeba nedokonalí a chybující. Nebudu se stydět za své slzy, za svá zranění, šlápnutí vedle. 

Je to skutečně paradoxní, že čím dál více zjišťuji, že být silná, znamená nebát se být také někdy slabá, přiznat si, že si s něčím nevím rady, že něco nezvládám, že potřebuji něčí pomoc, pohlazení, dobré slovo, objetí... Pokud si to člověk bez výčitek dovolí, občerství se velice rychle a znovu najde sílu a odvahu přijmout další výzvy života.

A pokud takto budeme vnímat i ostatní a dovolíme jim totéž, nebudeme je zatěžovat nereálnými očekáváními a požadavky. Všichni totiž toužíme po tomtéž a děláme to nejlepší, co umíme.

(c) 2012 Iva Uhlířová 

Žádné komentáře:

Okomentovat